Newsletter
Współczesne łóżeczka dziecięce pod względem estetycznym są wspaniałe, ale niestety brak tradycyjnych drewnianych szczebelków utrudnia maluchowi ćwiczenia sprawności ruchowych, które jak wspomniałam wyżej warunkują jego prawidłowy rozwój. Wybierając łóżeczko dla swojego dziecka nie kierujmy się wyłącznie jego estetyką – zwróćmy uwagę by miało ono drewniane szczebelki, które umożliwią dziecku mocny chwyt przy próbach samodzielnego wstawania. Szczebelki okrągłe, owalne umożliwią dziecku obserwowanie lotu zabawek wyrzucanych z łóżeczka, a duży i wygodny materac zmusi dziecko do poruszania się by sięgnąć po zabawki.
Kolejną rzeczą jaka wpływa na zakłócenie rozwoju dziecka jest zbyt wczesne bo już w 5 miesiącu życia sadzanie go w krzesełkach, leżaczkach czy siedziskach. Dziecko siedząc w takim krzesełku jest biernie przemieszczane w różne części domu. Uniemożliwia mu to tym samym samodzielne zdobywanie przestrzeni jak ma to miejsce u prawidłowo rozwijających się dzieci, które zdobywają przestrzeń samodzielnie (czynnie). Ciągłe siedzenie w miejscu hamuje próby samodzielnego raczkowania i pełzania (8-9 miesiąc życia). Umiejętności te są podstawą nauki chodzenia przypadającej na wiek 10-11 miesięcy.
Następną przyczyną zaburzeń w rozwoju motorycznym dziecka jest ograniczenie ilości spacerów, zabaw na świeżym powietrzu. Dziecko spędzające czas głównie w domu lub w samochodzie pozbawione jest możliwości nauki chodzenia i schodzenia ze schodów krokiem naprzemiennym. Trudności w wykonywaniu czynności naprzemiennych (sekwencyjnych) zniechęcają dziecko do jazdy na rowerku, rzucania i kopania piłki. Brak tych umiejętności jest równoznaczny z opóźnieniem w rozwoju motorycznym. Jeśli na spacerach będą Państwo korzystać z wózka spacerowego przy jego zakupie zwrócicie uwagę na to w jakim kierunku czy przodem czy tyłem do nas będzie jeździło dziecko. Tylko spacerówka skierowana twarzą do rodzica umożliwia dziecku kontakt wzrokowy. Kontakt wzrokowy, bycie twarzą w twarz jest podstawą do prawidłowego rozwoju dziecka w sferze społecznej i emocjonalnej. Jeśli dziecko jeździ przodem do Rodziców uczy się rozmawiać. Brak rozmów z dziećmi w wieku przedszkolnym jest coraz bardziej nagminny. Dzieci i rodzice żyją w pośpiechu, nie mają czasu rozmawiać wydają tylko polecenia i komunikaty. Taki sposób przekazywania informacji powoduje, że przedszkolak nie potrafi budować zdań złożonych, nie umie prowadzić dialogu oraz słuchać i odpowiadać na pytania rodziców.
|
|