Rola witamin w prawidłowym rozwoju dziecka
Rola witamin w prawidłowym rozwoju dziecka

Witaminy i minerały są niezbędne dla prawidłowego rozwoju oraz funkcjonowania organizmu dziecka. Każda witamina spełnia specjalną rolę, a wspólne działanie wszystkich witamin decyduje nie tylko o prawidłowym rozwoju dziecka, ale także o dobrym stanie jego zdrowia. Niestety organizm nie potrafi samodzielnie ich wytwarzać dlatego konieczne jest dostarczenie dziecku potrzebnych witamin i minerałów.

 

Jak dostarczyć dziecku odpowiednich witamin i minerałów?

Dziecko powinno otrzymywać możliwie jak najwięcej niezbędnych dla jego rozwoju witamin i minerałów z pożywienia.

Niezbędne witaminy

  • Witamina C – wzmacnia odporność dziecka, wpływa na poprawę apetytu, wpływa na prawidłowy rozwój zębów kości, zawarta jest owocach np. czarna porzeczka, truskawki, maliny, owoce cytrusowe, oraz warzywach np. ziemniaki, papryka zielona, brukselka.

 

  • Witamina A – niezbędna do prawidłowego wzorku, wzrostu dzieci - najwięcej witaminy znajduje się w produktach takich ja masło, śmietana, mleko, tłuste sery, wątróbka, jajka, marchewka, pietruszka, szpinak, morele, dynia

 

  • Witamina B1 – wpływa na układ nerwowy oraz na prawidłową pracę mięśni i serca. Niedobór witaminy B1 powoduje zaburzenia pamięci i koncentracji, zmęczenie. Najwięcej tej witaminy znajduje się w jogurcie, kefirze, mussli, otrębach, orzechach, owocach suszonych, mięsie, rybach i miodzie.

 

  • Witamina B2 – jej bark może hamować rozwój umysłowy dziecka oraz powodować niedokrwistość. Najlepszym źródłem tej witaminy jest mleko, śmietana, ser, wątróbka, mięso w szczególności drób, brukselka, fasola, groch, jajka.

 

  • Witamina PP (niacyna ) – jej niedobór prowadzi do bezsenności, przygnębienia oraz do zaburzenia prawidłowej pracy przewodu pokarmowego. Znajduje się w mięsie, fasoli, kaszy, otrębach pszennych, grochu.

 

  • Witamina D – brak witaminy D prowadzi do krzywicy. Najwięcej witaminy D znajduje się w rybach, maśle, smalcu i jajkach.


  • Witamina B5 (kwas pantotenowy) jej brak objawia się zaburzeniami układu nerwowego, zmęczeniem bólem głowy, wymiotami, zmniejszeniem odporności. Źródłem jej są chleb, mleko, jajka, sery, mięso, ryby, banany, pomarańcze, grejpfruty, kalafior, pomidor, kapusta, ziemniaki, marchew i sałata.

 

Aby dziecko prawidłowo rosło niezbędne jest wzbogacenie jego diety również o wapń. Wapń to jeden z ważniejszych pierwiastków. Wykorzystywany jest w procesie kształtowania się zębów i kości u dzieci. Niedobór wapnia w organizmie prowadzi do krzywicy oraz próchnicy zębów.

 

Dieta dziecka powinna być więc bogata w świeże warzywa i owoce, mięso, nabiał i ryby.

 

 

 

Bibliografia





Joomla 1.5 free themes, business hosting service.