Rola magnezu w prawidłowym rozwoju dziecka

Magnez  jest jednym z kluczowych pierwiastków w organizmie. Odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Jest niezbędny dla zachowania  równowagi elektrolitowej w organizmie oraz dla prawidłowej pracy mięśni. Bierze również udział w  licznych procesach metabolicznych i biochemicznych  w organizmie. Pozytywnie wpływa na zęby i kości, wspomaga reakcje odpornościowe i przeciwdziała infekcjom.

Według badań Instytutu Żywności i Żywienia przeprowadzonych w Polsce niedobór magnezu dotyka około 20 % dzieci w wieku przedszkolnym i ponad 50 % wieku szkolnym.

 

Jak rozpoznać objawy braku magnezu u dzieci ?

Objawy niedoboru magnezu to najczęściej nadpobudliwość psychoruchowa, agresja, zmienność nastroju, osłabienie pamięci i trudności w koncentracji. Inne objawy braku magnezu to nieprawidłowy rozwój kości, próchnica zębów.

 

Jakie są przyczyny niedoboru magnezu u dzieci ?

Najczęstszą przyczyną jest nieprawidłowa dieta dziecka. Dieta dziecka jest pozbawiona  minerałów i pierwiastków potrzebnych do prawidłowego rozwoju Niestety bogata jest w produkty typu fast-food, napoje słodzone i gazowane, które wypłukują z organizmu dziecka magnez.  Inne przyczyny niedoboru magnezu to stres szkolny, częste i przewlekłe infekcje leczone często antybiotykami, zatrucia pokarmowe i biegunki.  Nie bez znaczenia na zbyt niski poziom magnezu ma zatrucie środowiska antagonistami magnezy czyli ołowiem, kadmem i innymi metalami ciężki pochodzącym z emisji spalin samochodowych, które poprzez skórę i drogi oddechowe dziecka trafiają do organizmu dziecka.

 

Jak uzupełnić niedobór magnezu ?

Najprostszą receptą jest prawidłowa i zbilansowana dieta. Dzieci powinny jeść pokarmy bogate w magnez czyli produkty mączne wyprodukowane z nieprzetworzonej mąki np. razowe pieczywo na zakwasie, a także  nieoczyszczony ryż, kaszę gryczaną, płatki owsiane oraz nasiona np. orzechy, migdały. Warto zadbać o to by w diecie dziecka pojawiły się bogate w magnez rośliny strączkowe  np. fasola, groch, a także warzywa zielone przede wszystkim szpinak. Ważnym źródłem magnezu jest też kakao lub czekolada. Niestety pokarmy te poza nielicznymi wyjątkami  nie należą do ulubionych przez dzieci.

Z diety dzieci należy również wyeliminować niezdrową żywność oraz słodzone gazowane napoje które wypłukują i tak niewystarczające ilości magnezu z organizmu dziecka.

 

 

 

 

Bibliografia





Joomla 1.5 free themes, business hosting service.