Metoda krakowska
Metoda krakowska

Metoda krakowska jest całościową terapią wszystkich funkcji poznawczych dzieci z różnymi zaburzeniami rozwojowymi oraz genetycznymi. Metodę tą dzięki wieloletniemu doświadczeniu terapeutycznemu oraz badawczemu stworzył zespół osób związanych z Katedrą Logopedii w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie oraz  z Zespołem Diagnozy i Terapii Języka, (obecna nazwa Zespół Wczesnego Wspomagania w Ośrodku dla Dzieci Niesłyszących). Na czele zespołu stoi profesor dr hab. Jagoda Cieszyńska.

Podstawowym założeniem metody jest stymulacja rozwoju intelektualnego dziecka oraz osiąganie kolejnych etapów rozwoju wszystkich funkcji poznawczych jakie obserwowane są u dzieci bez trudności i zaburzeń rozwojowych. Prowadzona stymulacja wykorzystuje mechanizm neuroplastyczości mózgu czyli zmianie reprezentacji korowych w wyniku organizowanych podczas terapii doświadczeń.

 

Terapia prowadzona wg metody krakowskiej obejmuje następujące elementy:

 

  • Terapię słuchową w oparciu o program „Słucham i uczę się mówić”
  • Stymulację naśladowania mowy ze wsparciem Gestów Artykulacyjnych oraz Manualnego Torowanie Głosek®
  • Terapię funkcji wzrokowych
  • Symultaniczno-Sekwencyjną Naukę Czytania®
  • Budowanie kompetencji komunikacyjnej i językowej poprzez prowadzenie Dziennika wydarzeń
  • Diagnozę dominacji stronnej umożliwiająca wybór dominującej ręki
  • Stymulację zabawy
  • Stymulację funkcji  lewej półkuli mózgu
  • Terapię zachowań społecznych
  • Stymulację funkcji motorycznych i manualnych
  • Stymulację przetwarzania bodźców smakowych, zapachowych i  dotykowych
  • Stymulację pamięci
  • Ćwiczenia kategoryzacji
  • Ćwiczenia myślenia sytuacyjnego i przyczynowo-skutkowego
  • Ćwiczenia myślenia przez analogię

 

Sukces dziecka w osiągnięciu kolejnych etapów w rozwoju wszystkich funkcji poznawczych możliwy jest jedynie wtedy, gdy stosowane są wszystkie wymienione wyżej elementy terapii.

Ćwiczenia z dzieckiem odbywają się w obecności rodziców i trwają 60 minut.

 

Metoda ta szczególnie polecana jest dzieciom:

 

  • zagrożonym autyzmem
  • z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • z alalią i afazją dziecięcą
  • z Zespołem Aspergera
  • z porażeniem mózgowym
  • z Zespołem Downa
  • z niezakończonym i opóźnionym rozwojem mowy
  • zagrożonym dysleksją

 

 

Jeśli mają Państwo pytania lub są zainteresowani terapią wg metody krakowskiej zapraszamy do kontaktu ze specjalistą:

tel.  507 315 028 lub  Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

 

 

 

 

 

Bibliografia





Joomla 1.5 free themes, business hosting service.