Newsletter
Poniższe zestawienie prezentuje prawidłowy rozwój wzroku dziecka od dnia narodzin do 8 roku życia. Jeśli stwierdzisz, że Twoje dziecko nie opanowało we wskazanym poniżej czasie określonej umiejętności lub zauważasz nieprawidłowości niezwłocznie skonsultuj się z lekarzem okulistą.
DZIECKO W OKRESIE NOWORODKOWYM
(1 miesiąc życia)
Dziecko: - ma odruch rogówkowy (polega na tym, że powieki dotkniętego oka zamykają się) - ma reakcję źrenic na światło - odruchowi zamyka lub zaciska powieki pod wpływem silnego światła skierowanego na jego twarz - ma pierwsze odruchy sakadowe (tzw. ruchy skokowe czyli mimowolne ruchy oka, które wykonywane są podczas obserwowania obiektów) - preferuje twarz człowieka - z odległości 15-40 cm uważnie wpatruje się w twarze bliskich mu osób - lubi proste, pionowe, poziome wzory, duże rozmiary najlepiej czarno-białe
DZIECKO W OKRESIE NIEMOWLĘCYM
(1 – 3 miesiąc życia)
Dziecko: - ma oczopląs optokinetyczny (mimowolne, rytmiczne, ruchy gałek ocznych w poziomie) - wpatruje się w źródło światła, interesują go jasne ściany, okna - śledzi poruszające się źródło światła - interesuje się źródłami światła, błyszczącymi przedmiotami, jaskrawymi kolorami - dłużej wpatruje się w twarze osób najbliższych - przygląda się swoim rączkom - spogląda do góry na zabawki - kieruje oczy w kierunku źródła dźwięku - stopniowo rozwija się koordynacja obu gałek ocznych - podąża wzrokiem za zabawką - odpowiada uśmiechem na uśmiech
(3 – 5 miesiąc życia)
Dziecko: - potrafi skupić wzrok na przedmiotach znajdujących się w odległości ok. 1 metra - ogląda i bawi się własnymi rączkami - centralnie ustawia oczy - potrafi przenieść spojrzenie z ręki na obiekt - widzi barwy - wyciąga rączki w kierunku grzechotek - chwyta zabawki lub grzechotki - przekłada zabawkę z rączki do rączki - pojawia się akomodacja czyli zjawisko dostosowania się ostrości widzenia, oglądania przedmiotów znajdujących się w różnych odległościach w tym wieku jest to odległość 13 do 50 cm
(5-7 miesiąc życia)
Dziecko: - patrzy na zabawki, które znajdują się w całym polu widzenia (lewa, prawa strona oraz góra, dół) - wyrzuca zabawki i patrzy gdzie spadły - rozwija koordynację w zakresie ręki i oka - rozwija pamięć wzrokową - reaguje na mimikę twarzy rodzica
(7-12 miesiąc życia)
Dziecko: - interesuje się drobnymi przedmiotami oraz detalami w przedmiotach - obserwuje i stara się naśladować wyraz twarzy rodziców - przechyla głowę, by spojrzeć w wybranym kierunku - zaciekawieniem przygląda się różnym kształtom i formom geometrycznym - ma rozwinięte widzenie obuoczne
DZIECKO W OKRESIE ŻŁOBKOWYM
(13-18 miesiąc życia)
Dziecko: - interesuje się książeczkami i kolorowymi obrazkami - dostrzega różnice i podobieństwa - układa klocki w szeregu - buduje wieże z klocków - chętnie podejmuje próby rysowania, bazgrania grubymi kredkami - rozwija orientację pionową - wykonuje czynności samoobsługowe - przynosi rodzicom zabawki
(1,5 roku do 3 lat)
Dziecko: - doskonali koordynację wzrokowo-ruchową oraz manipulację przedmiotami - układa układanki przedmiotowe i obrazkowe - rozróżnia i dokonuje identyfikacji przedmiotów - chętnie bawi się w „chowanego”
DZIECKO W OKRESIE PRZEDSZKOLNYM
(3 – 5 roku życia)
Dziecko: - zna i rozróżnia figury geometryczne - rozpoznaje i nazywa kolory - widzi i nazywa szczegóły na obrazkach - potrafi dopasować do siebie takie same litery lub cyfry - potrafi dokonać podziału przedmiotów wg wielkości, kształtów, kolorów, długości - opowiada co widzi na obrazku - układa historyjki obrazkowe - rozwija orientację przestrzenną
DZIECKO W OKRESIE WCZESNOSZKOLNYM
(5 - 8 roku życia)
Dziecko: - potrafi rozpoznać i zidentyfikować znaki abstrakcyjne np. litery, cyfry - czyta - pisze
Aby dodatkowo ułatwić Państwu ocenę prawidłowego rozwoju wzroku swojego dziecka zachęcamy również do przeczytania informacji zawartych
|
|