Rozwój mowy w 5 i 6 roku życia PDF Drukuj Email

 

 

To czas ostatecznego kształtowania się mowy. Jedyny dźwięk w 5 roku życia, którego może nie być to „r”.

Dziecko twórczo posługuje się słowami, rymowankami, wierszykami, wyrażeniami metaforycznymi. W wieku 5 i 6 lat obserwować możemy indywidualne cechy mowy dziecka takie jak zasób słownictwa, poprawność, stopień złożoności wypowiedzi.

 

Mowa dziecka 5 letniego:

- mowa w tym okresie powinna być zrozumiała

- ustalają się głoski sz, ż, cz, dż

- wypowiedzi zawierają związek przyczynowo-skutkowy

- dziecko potrafi wyjaśnić znaczenie słów, opisać cechy przedmiotów, możliwość ich zastosowania.

 

Mowa dziecka 6 letniego:

- do końca 6 roku życia dziecko powinno wymawiać wszystkie dźwięki

- powinno umieć klasyfikować przedmioty pod względem wielkości, koloru, kształtu, ciężaru, funkcji użytkowej

- dokonywać analizy i syntezy słuchowej wyrazów o prostej budowie

- wyodrębniać głoski na początku, końcu i w środku wyrazu

- samodzielnie wymyślać wyrazy zaczynające się na daną głoskę

- wyklaskiwać ilość sylab w wyrazie

 

 

 

 

 

 

 

Bibliografia

  Joomla 1.5 free themes, business hosting service.